=מאת: ד"ר ורד אייזנברג

סקירה שלישית היא בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בשליש השלישי של ההיריון (בשבועות 32-34). בשנים האחרונות, הפכה הבדיקה לפופולרית ביותר, עקב הרצון למקסם את הידע אודות תקינות העובר בהיבט של ההתפתחות העוברית המאוחרת.

מה מטרת הבדיקה?

מטרת הסקירה השלישית היא לאבחן שינויים מאוחרים בהתפתחות העובר והתפתחות מומים מאוחר בהריון. גילוי מומים אלה מבעוד מועד מאפשר לטפל בהם ולהיות מוכנים לקראתם. לשם כך, נבדקת התפתחותו של העובר ותקינות הליך גדילתו, לרבות מצבו האנטומי. כמו כן, נבדקים איברים וממצאים שונים אשר משפיעים משמעותית על תקינות ההיריון, כמו צוואר הרחם, השליה וכמות מי השפיר שברחם. סקירה שלישית לא מבוצעת בדרך כלל כחלק מבדיקות במהלך הריון, כיוון שמשמעותה כה גדולה ייתכן ויהיו לבטים האם לבצע סקירה שלישית כן או לא?

מה ניתן לגלות בסקירה שלישית?

התפתחות וגדילה של העובר:

כדי למנוע מצבים של פיגור גדילה תוך רחמי, כלומר, עובר קטן התפתחותית ביחס לגיל ההיריון, או את המצב ההפוך, מקרוזומיה- עובר גדול ביחס לשלב התקופה, חשוב בשלב זה לבחון את תהליך ההתפתחות ולזהות הפרעות שונות.

בדיקה אנטומית:

כ-10%-15% מהמומים בעוברים מתפתחים בחלקה השלישי של תקופת ההיריון – מיקרוספליה (ראש קטן מידי), ראש גדול מידי, דימומים פנימיים, הפרעות עצביות במוח, פגיעה בהתפתחות המוח, הפרעות במערכת העצבים, פגיעה בכליות ובמערכת השתן, מומים בשלד, מומי לב ועוד. חשוב לבחון את תקינותו האנטומית של העובר ומערכותיו בשלב זה ולשלול הפרעות שונות.

חשוב לבצע מעקב אחר כמות מי שפיר, מצב השליה ואורך צוואר הרחם:

במטרה לזהות שינויים הדורשים מעקב או התערבות כלשהי. יש לציין שנושאים אלה נבדקים גם במהלך מעקב גדילה שגרתי המומלץ לביצוע בשבוע 32 להריון.

 

מי נדרשת לבצע סקירת מערכות שלישית?

במקרים שבהם קיים אבחון קודם המעלה חשש, או שקיימת היסטוריה אישית או משפחתית של מומים הריוניים, נשים אשר ילדו בעברן עוברים עם מומים או שנולדו במשפחתן עוברים שכאלו, נשים שהתגלו בהריונן ממצאים מדאיגים, כמו: סוכרת היריון, ריבוי או מיעוט במי שפיר, חשיפה לווירוסים או חשד לפגיעה בגדילת העובר. בנשים אלה חשיבות הבדיקה תהיה רבה.

מעבר לכך הבדיקה היא רשות ומומלצת עבור מי שמעוניינת למקסם את רמת הידע לגבי תקינות העובר עוד יותר.